Üzleti terv készítése

Hazánkban a cégek csak elenyésző százalékának van üzleti terve, pedig az lenne az ideális, ha minden induló vagy már működő cégnek, vállalkozásnak lenne. Az üzleti terv nem egy felesleges dokumentum: a készítésekor sok mindent megtanulunk a piacról, a piaci helyzetről, a lehetőségeinkről, és a segítségével a várható problémákra is felkészülhetünk. De mi pontosan az üzleti terv? Milyen részei vannak és hogyan épül fel? Ebben a cikkben mindenre választ kapsz.

Mi az üzleti terv

Az üzleti terv egy olyan dokumentum, amelyben megvizsgáljuk a cégünk / vállalkozásunk jelenlegi helyzetét, meghatározzuk a jövőbeli célokat, és azt is kidolgozzuk, meghatározzuk, hogyan fogjuk elérni azokat. A terv fontos része amikor átgondoljuk, kinek fogjuk eladni a termékeinket / szolgáltatásunkat, illetve azt is, hogy milyen marketing eszközöket használva, milyen büdzsével, mit kell elérnünk. Az üzleti terv mellett fontos a pénzügyi terv is.

Mondhatnánk úgy is, hogy az üzleti terv a cégünk ütőere, amint folyamatosan rajta kell tartani az egyik ujjunkat, hogy érezzük, minden rendben van-e?

Üzleti terv előnyei

Az üzleti terv legnagyobb előnye (azon túl, hogy a készítése közben átfogó képet kapunk a piacról és a cégünkről is) az, hogy a segítségével lemodellezzük milyen esélyeink vannak a sikerre. A jó üzleti tervben felmérjük a kockázatokat is, és kijelölhetünk mérföldköveket (mérföldkő lehet bevétel, haszon, darabszám, vagy bármi egyéb), amit elérve újragondolhatjuk a tervet. Ez hatalmas versenyelőny azokhoz a versenytársakhoz képest, akik ezt nem tették, ezért ad-hoc döntéseket kénytelenek hozni.

Vannak olyan üzleti tervek, amelyeknek a konklúziója az, hogy nem érdemes az adott üzletbe kezdeni. Ezt nehéz elfogadni, de még mindig jobb, mint rengeteg időt, energiát és pénzt beletenni valamibe, ami már eleve halálra volt ítélve.

Üzleti terv részei

Az üzleti tervet belső használatra készítjük, ez pedig okot és lehetőséget adhat a mindenféleségre, azaz arra, hogy az egyes dokumentumok olyanok legyenek amilyeneket a cég szeretne. Lehet elnagyolt, túl hosszú, túl rövid, vagy túlzottan laza is. Ezt kiküszöbölendő az üzleti tervnek vannak formális / kötelező, vagy elvárt részei, ami egy irányt és keretet ad neki. De melyek az üzleti terv részei és azok mit tartalmaznak? Összegyűjtöttük.

üzleti terv részei

Vezetői összefoglaló

Ugye láttál már Cápák közt reality részt? Mindig úgy kezdődik, hogy a vállalkozó a cápák elé áll és néhány mondatban (ezt hívják pitch-nek vagy elevator pitch-nek) a lehető legizgalmasabban, de tömören bemutatja a vállalkozását, hogy felkeltse a cápák érdeklődését. A vezetői összefoglaló hasonló. A vezető elmondja a vállalkozás célját, a működési struktúrát, kitér a piaci helyzetre is.

Vállalkozás bemutatása

Igen, ez pontosan az, amire gondolsz, de 2 kérdésre mindig választ kell adni. Először néhány mondatban be kell mutatni a cég küldetését, hitvallását (ez mondjuk nehéz, ha gumiabroncsokat gyártasz biciklikre) és aztán magát a terméket (azaz a bicikligumit).

Iparági helyzet

Sokan nem tudják, de az üzleti terv egyik legfontosabb része az iparági helyzet elemzése, megértése. Meg kell ismernünk a konkurenciát, a célcsoportot, a trendeket, előrejelzéseket. Ha ezekkel nem vagyunk tisztában, nem látjuk át őket és nem értjük meg, akkor vakon repülünk. (Ez a rész annyira fontos, hogy legtöbbször ez a leghosszabb része az üzleti tervnek)

Szervezeti felépítés

Tulajdonképpen azt kell átgondolni, hogy milyen hierarchiarendszer van a cégben, megvan-e a megfelelő tudás és szakember, mi történik és hogyan, ha új munkatársra van szükség? Legegyszerűbb módja a bemutatásnak egy érthető ábra.

Működési terv

A működési terv afféle bizonyíték. Azt mutatja meg, hogy a szervezeti felépítés a gyakorlatban mennyire valósítható meg, mennyire működik?  Megmutatja például a gyártási folyamatot a maximális kapacitást, a munkafolyamathoz rendelhető munkatársakat. Gyakorlatilag azt méri fel, hogy a cég képes-e úgy működni ahogy kitaláltad.

Marketing terv

Minden üzleti terv mögött kell, hogy legyen marketing terv, amiben meghatározzuk a marketing folyamatokat, a marketing eszközöket, a marketing költést az egyes csatornákon. Az is fontos, hogy melyik marketingtevékenységünktől mit várunk, mennyire éri meg (lehet olyan, ami pénzügyileg biztosan nem éri meg, de más területen hatásos)

Pénzügyi terv

Leginkább azt mutatja meg, hogy mennyi pénzre lesz szükségünk ahhoz, hogy az átgondolt céljaink teljesüljenek. Mind a két oldalt meg kell vizsgálni: a bevételi és a kiadásit is.

Hogyan készítsünk üzleti tervet

Mindössze két lehetőség van. Az egyik, hogy „házon belül” megoldja a cég, mert megvannak a megfelelő tudású munkatársak, vagy felkérhetsz egy külsős céget arra, hogy készítse el az átfogó üzleti terved (Mi szívesen elkészítjük, megvannak hozzá a szakembereink) Akárki is készíti el, tudni kell, hogy az üzleti terv nem pénzkidobás, hanem a céged jövője. (Egyébként az interneten fellelhető néhány letölthető üzleti terv, amely segítséget nyújthat)

Összefoglaló

A jó üzleti terv már az első pillanattól kezdve komoly segítség abban, hogy a működő cégednek legyenek kitűzött céljai, tudd és ismerd a célhoz vezető utat, ezáltal komoly versenyelőnybe kerülj a konkurenciával szemben. Az üzleti terv nem örökre szól, időnként felül kell vizsgálni és módosítani kell: az aktuális helyzettől függően.